Gajdy

Dudy v Čechách, na Moravě gajdy nástroj rozšířený po celej Moravě aj Slezsku. Slovo gajdy je z arabského gaita (gchaydcha). Většinů byly v laďéní C,D,G případno v E. Na Valašsku byly rozšířené tři typy dud. Byly to jednak fuky (velké dudy) dalej šutky (menší dudy) a nakonec gajdy.

Joža Ország Vranecký st. si vzpomjél že byly

dudy kerým sa říkalo „pouherky“. Jejich

zložéní neznal věděl enom název od starých

pamětníků.  Valaši tančili v 16. a 17.stoleťú

enom při gajdách. Gajdoš hrával sám,

postupem času si vzál k sobě huslisty – prim a kontry.

A to byl základ hudecké muzigy.V jakej oblibě byly

gajdy dokazuje súpis obyvatelstva Vsetínského

panství z roku 1666, v kerém bylo zaznamenané

v 19-sti dědinách 22 gajdošů. Muzigu dělali

při svojéj práci jako přivýdělek. Gajdoši byli

všade vítanýma hosťama a svaďby,

masopust - končiny, hody, ba aj pohřeby sa

bez nich neobešly. Právě omezenosť tónového

rozsahu gajd způsobilo, že tento nástroj úplně

vymizél. Už před rokem 1900 gajdy na Valašsku        

umlkly úplně.


V naší dedině Neubuz zastara Neobuz,  

hrával gajdoš prý ešče v roku 1890 nejaký

Francek Gajdošík, odtáť také jeho méno odvozené od

gajd. Hravával pěsničku -  Gajdošu s gajdama,

obuj sa poď s nama, budeš nám gajdovat hore                      Hra na “gajdy”. Rekonstrukce moravských “gajd”

Juhyňama. Francek spomínal,                                                         provedená Fr.Havlíčkem

že už ju hrával jeho staříček.                                         (foto: F.Škapa), převzato z knihy 1963, J.O.Vranecký,

Gde sa poděly potem gajdy                                                              A měl sem já píščalenku

z Neobuze, to už nikdo dodnes neví........

Terminologija podla Františka Bartoše


1. Přední roztrub se zakončením víčky

2. Gajdice

3. Pistor malý

4. Přední hlava

5. Tymlov

6. Dýmák

7. Držák

8. Dolní páka

9. Hlava

10. Klučka

11. Pistor hrubý

12. Stavce

13. Huk zadní

Popis a terminologija hry


Hra na gajdy je dosť obtížná, protože ruky při ní vykonávajú dvojí pohyb, navíc rytmicky rozdílný. Levá ruka dýma, pravá súčasně stlačuje tymlov, měchuje žene vzduch na piskory.Tónový rozsah gajd byl omezený nebylo možné na nich zahráť ani celú stupnicu. Gajdoši si pomáhali tak, že súčasně zpívali první hlas a doprovázali ho na gajdách druhým, gdyž rozsah tónu nestačil.